ΕΚΔΟΣΕΙΣ, ΒΙΒΛΙΑ:

"Η Ύβρις"

(Το μυθιστόρημα του Πάνου Καπώνη)

 

 

Στο Αγρίνιο και στην αίθουσα της πρώην Τράπεζας της Ελλάδος έγινε την 18-1-2020 η παρουσίαση του μυθιστορήματος του Πάνου Καπώνη «Η Υβρις». Ο Αγρινιώτης συγγραφέας συγκινημένος ευχαρίστησε τους φίλους και συντοπίτες του για την παρουσία τους.

Για το βιβλίο μίλησε ο καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του Ιονίου Πανεπιστημίου κ. Θεοδόσης Πυλαρινός. Τη συζήτηση συντόνισε ο κ. Λεωνίδας Υφαντής.

Ο Δήμαρχος Αγρινίου Γιώργος Παπαναστασίου αναφέρθηκε με ζεστά λόγια στην προσφορά του Πάνου Καπώνη στην συγγραφή : «Με ιδιαίτερη χαρά και ξεχωριστή συγκίνηση υποδέχομαι έναν καλό φίλο. Τον Πάνο Καπώνη, πρώτα τον γνώρισα και μετά τον διάβασα. Πρώτα εκτίμησα την ακεραιότητα του χαρακτήρα και ακολούθως την καθαρότητα που αποκρυσταλλώνεται στο συγγραφικό του ταλέντο. Ένας συντοπίτη μας που τίμησε τη γενέτειρα πόλη του. Ένας λογοτέχνη με ακάματη πνευματική προσφορά. Μια ανήσυχη προσωπικότητα. Σπούδασε οικονομικά, νομικά και σκηνοθεσία. Αποδείχθηκε δυνατός μέσα από τον Λόγο. Κατάφερε, σε χαλεπούς καιρούς, να υπενθυμίσει ότι η τέχνη μπορεί να υποδεικνύει έναν άλλο δρόμο. Με αυτές τις σκέψεις εύχομαι, φίλε Πάνο, η ΎΒΡΙΣ να είναι καλοτάξιδη. Αποτελεί χαρά όλων μας να μοιραζόμαστε αυτήν τη ξεχωριστή προσωπική σου στιγμή, γνωρίζοντας ότι για εσένα ο Λόγος είναι πάθος, δημιουργικότητα, προβληματισμός, κατάθεση ψυχής».

Αποσπάσματα του μυθιστορήματος διάβασαν ο κ. Γεώργιος Μικέλης και ο συγγραφέας Πάνος Καπώνης. Παρόντες στην εκδήλωση ο πρώην Βουλευτής και Δήμαρχος Ιωάννης Βαϊνάς και ο πρώην Δήμαρχος Αγρινίου Παύλος Μοσχολιός.

********

"Ψάχνω στιγμές"

(ποιητική συλλογή της Αρχοντούλας Αλεξανδροπούλου)

 

 Ψάχνω στιγμές Το «ΨΑΧΝΩ ΣΤΙΓΜΕΣ» της Αρχοντούλας Αλεξανδροπούλου - Κομπορόζου είναι μια καλαίσθητη ποιητική συλλογή, την οποία επιμελήθηκαν οι Εκδόσεις «Στεφανίδη».

 

ΝΕΦΕΛΕΣ

Τ’ ανάλαφρο τίναγμα του σεντονιού

η μάνα

και το σεντόνι να ξεκουράζεται

στου ήλιου το μεσουράνημα

νωχελικά απλωμένο σώμα αμνών

στο γρασίδι.

        

       Μικρά πετάγματα της μνήμης, ευφρόσυνες στιγμές κι ανασκιρτήματα της ποιήτριας σε αντικείμενα απλά και ταπεινά (το σεντόνι και το στρώμα του κρεβατιού) κι ανάμεσα σ’ αυτά η «μάνα» σαν μια ιέρεια της οικογενειακής λατρείας.

 

Ο ΦΟΝΟΣ ΜΙΑΣ ΝΤΟΜΑΤΑΣ

Κόκκινο του αίματος

αφηνιασμένο φως

διαθλάται απ’ το ρουμπίνι

του δαχτυλιδιού

κόκκινος χυμός να ξεχειλίζει

ανάμεσα στα δάχτυλα

και να πλημμυρίζει το δέρμα.

      

Το ποίημα αυτό, είναι, για την ταπεινότητά μου, μια μεγάλη έκπληξη κι ένας ευχάριστος αισθησιασμός. Είναι ένα ποίημα τόσο ευρηματικό, τόσο σπουδαίο και σημαντικό και μεγάλο, όσο ασήμαντο και μικρό είναι το αντικείμενο που ενέπνευσε την ποιήτρια.

 

ΜΑΘΗΜΑ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ

Τα σωθικά της λέξης διερεύνησα

στον πάγκο της γλωσσολογίας

τα τεμάχισα.

Την άνοιξα βιάζοντας την ιστορία της

για να πω πως τάχα γράφω ποίηση.

Το πλαστό της πλάσης δεν τής μοιάζει

το είδα να σωριάζεται στον πάγκο μου

[…]

Ο Αριστοτέλης γράφει «επίσκεψις ονομάτων αρχή σοφίας» και πράγματι, το ψάξιμο των λέξεων και μάλιστα των λέξεων της ελληνικής γλώσσας, η οποία είναι πολυπαραγωγική και νοηματική, όπου η εικόνα της λέξεως, «το σημαίνον», και το περιεχόμενο της λέξεως, «το σημαινόμενο», έχουν μεταξύ τους μια σχέση ουσιαστική, αιτιώδη και αλληλοσυμπληρούμενη, (όπως, π.χ. η λέξη «άνθρωπος» από το «αρθρώνω λόγον») και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι όλες οι γλώσσες του κόσμου — όσον αφορά τη φιλοσοφία, την ιατρική και τα μαθηματικά — χρησιμοποιούν λέξεις ελληνικές.

Γενικά: α) Η ποιήτρια Αρχοντούλα Αλεξανδροπούλου — στα ποιήματά της — αναθυμάται και αναβιώνει έντονα την παιδική και οικογενειακή ζωή της: τα πρόσωπα, τα πράγματα και τις διάφορες καταστάσεις. Τόσο πολύ, που θα μπορούσε να πει κανείς ότι αρκετά ποιήματά της μοιάζουν με βαθιές αναπνοές. Ο Ελύτης γράφει: «Η ποίηση είναι σαν την ανάσα μας. Και τί θα γινόμασταν αν η ανάσα μας λιγόστευε;»

β) τα ποιήματά της, ως προς τη μορφή, είναι σύγχρονα, αποδομένα σε ελεύθερο στίχο, χωρίς να χάνουν τη μουσικότητά τους, φτάνει να είναι κανείς εξοικειωμένος με τη σύγχρονη ποίηση και να αναζητά το στοχασμό και τις ρίζες της ανθρώπινης ύπαρξης.

γ) Μερικές ζεύξεις λέξεων, όπως «ο προάγγελος του χειμώνα», «αποστειρωμένη ευταξία», «παγερό ξέφωτο», «ψάρι άλικο», «η απόληξη του φυτού» και άλλες πολλές, δείχνουν μια τάση της ποιήτριας προς τον υπερρεαλισμό και δεν είναι ευκαταφρόνητη, αφού το ρεύμα του υπερρεαλισμού — εκτός από τους κατ’ εξοχήν υπερρεαλιστές (Εμπειρίκος, Εγγονόπουλος) — έχει επηρεάσει και πολλούς άλλους ποιητές (Ρίτσο, Ελύτη, Καρούζο κ.α.)

Αλέξανδρος Ν. Βαρόπουλος

Ποιητής

Μέλος της Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών

 





Ειρήνης Τριανταφύλλου, ΚΑΤΙΝΑ ΧΑΝΤΖΑΡΑ (1912-1944): δοκιμή ιστορικής βιογραφίας με προφορικές μαρτυρίες

Βιβλιοκρισία του δρ Ιωάννου Γ. Νεραντζή

 

 

  Η Ειρήνη Τριανταφύλλου, με το προσφάτως (2018) εκδομένο ιστορικό δοκίμιό της, ΚΑΤΙΝΑ ΧΑΤΖΑΡΑ (1912-1944): Δοκιμή ιστορικής βιογραφίας με προφορικές μαρτυρίες, (από τις «Εκδοσεις γράμμα»), είναι τροποντινά η λαμπαδηφόρος ανάμματος τής φλογώδους ιστορικής εστίας πόλεως Αγρινίου, που στο Μεσοπόλεμο (1922-1940) και στον Πόλεμο (1940-1944) μοσχοβολάει αγρινιώτικο χαρμάνι «τσεμπέλι» και «μυρωδάτο» καπνό που ψιλοκόβεται στο χαβάνι τής κοινωνικής ιστορίας καπνούπολης Αγρινίου, μιάς πόλης όχι με ένα μόνον "σήμα κατετεθέν", αλλά με τρία! : «Μικρή Μόσχα», «Μικρό Παρίσι», «Άγιον Αγρίνιον». Πόλη «χαρμάνι» δηλαδή. Πώς άλλωστε; αφού καπνούπολη είναι. Το πιο φημισμένο «μυρωδάτο χαρμάνι καπνού παράγει».

      Μα και το πιό «μυρωδάτο χαρμάνι κοινωνικών αγώνων» αυτή η ίδια πόλη το ψιλοκόβει σε ιστορικές ίνες που σφιχτοδένουν το σφυρί και το δρεπάνι στους κοινωνικούς αγώνες τής εργατιάς και της αγροτιάς τής πόλης Αγρινίου σε όλον τον εικοστόν αιώνα, «εν ειρήνη» και «εν πολέμω»: «Εν ειρήνη» αγώνες για το δίκαιο τού εργάτη και τού αγρότη σε μια πόλη που στο Μεσοπόλεμο (1922-1940), στον Πόλεμο (1940-1944), στον ''Εμφύλιο'' (1944-1949), και καθ' όλον το δεύτερο μισό τού εικοστού αιώνα, στο θρόνο της κάθονται μεταπράτες μεγαλοαστοί, καπνέμποροι, καπνομεσίτες, εμπορομεσάζοντες, κρατικοδίαιτοι αξιωματούχοι και μεγαλόσχημοι ρασοφόροι, με «υποπὀδιον τών ποδών αυτών» τα λαϊκά στρώματα, μικροαστικά, εργατικά, αγροτικά, προλεταριακά, που το αίμα τους και ο ιδρώτας τους μεταστοιχειώνεται σε χρυσές λίρες στα σεντούκια τών κλειδοκρατόρων τής πόλης τού Αγρινίου. Αν κοιτάξουμε με ορθάνοιχτα τα μάτια μας την κοινωνική ιστορία πόλεως Αγρινίου στον εικοστόν αιώνα, προσβλέπουμε εις το να αποκτήσουμε ιστορική συνείδηση για τις κοινωνικο-οικονομικές και πολιτικές παλινδρομήσεις στη λεωφόρο τής Ιστορίας ολόκληρης της Ελλάδας ως τις μέρες μας· παλινδρομήσεις που δεν επέτρεψαν την σταθεροποίηση τής επιδιωκόμενης από την άρχουσα αστική τάξη αστικής δομής εντός τών πλαισίων τού Καπιταλιστικού Τρόπου Παραγωγής (Κ.Τ.Π.) με σκλάβους στα δεσμά τους εργάτες και αγρότες στον εικοστόν αιώνα, και με τον επιστημονικό ανθό τής πατρίδας μας μεταναστευμένον φερέοικο στην Ευρώπη και Αμερική να δίνει εκεί καρπούς, στον εικοστόν πρώτον αιώνα, και όχι στη μάνα-γή Ελλάδα που έθρεψε τους ανθούς. Νέοι ΘΕΣΜΟΙ γάρ, που διαιωνίζουν την ΞΕΝΟΚΡΑΤΙΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ με εθελόδουλους. (Βλέπε διεθνή και ελληνική βιβλιογραφία) . Συνέχεια του άρθρου εδώ:...




 

ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ    (INDEX)

Οι στίχοι της ανήλιαγης, η ποιητική συλλογή της Χρυσούλας Σπυρέλη

Ιστορία και μνήμη του καπνού στο Αγρίνιο τον 20ό αιώνα

Δημήτρη Στεργίου: Το βιβλίο "Ακροβασία" του Κώστα Τριανταφυλλίδη

Ι. Νεραντζή: Το βιβλίο της Ειρήνης Τριανταφύλλου για την Κατίνα Χαντζάρα

Χρυσούλα Γεωργούση: "6 ιστορίες ολόκληρες και μιά μισή"

Π. Κοντονάσιου: Η ρητορική των δημηγοριών του Κικέρωνα

Κώστα Κακαβιά: "Στα άκρα... της βιτρίνας"

Φρίντα Μήτσιου: "Γαμήλιος εσπερινός"

Βασίλη Παπασάϊκα: Μικρές συντάξεις και σχέδια

Αριστοτέλης, 2.400 χρόνια σκέψης

Παρουσίαση της ποιητικής συλλογής «Εν ριπή οφθαλμού» του Βασίλη Μ. Κομπορόζου

Λέσχη Μοσχονά: To Ημερολόγιο του Παντ. Κατσακιώρη

To συγγραφικό έργο του Γεωρ. Γεωργάκη

Παρουσίαση του βιβλίου "Ο επισκέπτης του Χειμώνα" της Κατερίνας Λιβιτσάνου - Ντάνου

«Η ενοχή της Αθωότητας… 2.329 μέρες σκοτάδι» Παρουσίαση του βιβλίου του Μπάμπη Τσελεπή

arrowsubcategoryΙωάννης Νεραντζής: Συμβολή στην βιβλιογραφία της Αιτωλ/νίας

Μαρία Αγγέλη: Η καπνούπολη του Αγρινίου στα αφηγήματα του Θανάση Παλιούρα

Σάννυ Χαίγκμαν: "Η ζωή μου με τον Κώστα Χατζόπουλο"

Δημοσθ. Γεωργοβασίλη: "Αλμπέρ Καμύ, ο φιλόσοφος της εξέγερσης"

Αλέκου Μαγκλάρα "Σελίδες ημερολογίων και ποιήματα"

Ι. Παπαποστόλου: "Το Ιερόν του Θέρμου στην Αιτωλία"

Φλωρόπουλου: "Το τύμπανο" Νέο λογοτεχνικό περιοδικό

Πάνου Καπώνη: Πρόσωπα στην ομίχλη

Κώστα Μαραγιάννη: Το Αγρίνιο

Κώστα Νικολακόπουλου: Αντιστασιακά και άλλα θέματα

Μαρία Τσαμπάζη: "Νεκύσια" ποιήματα του Αλέκου Μαγκλάρα

Μεταξούλας Μανικάρου: "Γεννήθηκα στην Ντούτσαγα" του Θανάσης Παλιούρα

Αχελώος και τα χωριά περί τον Καμπύλον ποταμόν....

"Μεσολόγγι - Ιερή Πόλη"

Ο Δημήτρης  Μαρωνίτης  συνομιλεί με μεγάλα ονόματα της Ελληνικής Ποίησης

Στέφανου Ι. Δεληκωστόπουλου: "Δεκατρία ποιήματα"

«Από το ροζ έως το κόκκινο», το νέο της βιβλίο της Ακακίας Κορδόση

Ευθυμίου Ανδρικόπουλου: Αρχιτεκτονική και πολεοδομία στο Αγρίνιο

Κ. Ξυγκά: Χοϊκές σπονδές σε ιερά χώματα

ΙΕΡΑ ΜΟΝΗ ΦΩΤΜΟΥ ΑΙΤΩΛΙΑΣ Ένα λησμονημένο μοναστήρι του 16ου αι. στην Τριχωνίδα...

Τα μουσεία της Αιτωλοακαρνανίας

K.Τριανταφυλλίδη: Γερ. Παπατρέχα: ¨Ποιμενικά Ξυλόγλυπτα Ξηρομέρου"

Μαρίας Σκαβάρα: "Ιερά Μονή Φωτμού Αιτωλίας"

Αγρίνιο: Δήμαρχοι και Δημαρχίες 1833-2007

Το περιοδικό "ΔΙΕΞΟΔΟΣ"

Πέτρου Δήμα: "Επιλογές από την ξένη ποίηση"

Αγ. Πολίτη: "Η Ελληνική εκστρατεία στη Μικρά Ασία"

Αιτωλική Εταιρεία: "Η πολιτική και οι πολιτικοί"

Το περιοδικό "ΑΙΤΩΛΙΚΑ"

Το περιοδικό "ΡΙΖΑ"

Χρυσούλας Σπυρέλη: Θαν. Παπαθανασόπουλου Αγρίνιο 1948 & 1950

Παντελή Φλωρόπουλου «Ο ΠΑΡΑΜΥΘΟΚΗΠΟΣ»

Στ. Δεληκωστόπουλου: "Η Γυναίκα όταν χτιζόταν ο πολιτισμός"

Ιωάν. Νεραντζή: "Ιστορική αρχαιολογία Ναυπάκτου"Χρυσούλας Σπυρέλη: "Τα ποιήματα του Αθ. Γ. Κυριαζή"

Ν. Μήτση: "Αετός Ξηρομέρου, ιστορικές επιφυλλίδες αλλοτινών χρόνων"

Νικ. Μήτση: "Η Επανάσταση του 1821 στην Κωνωπίνα"

Αριστ. Μπαρχαμπά: "Καπνεργάτες, οι κυνηγοί του ονείρου"

Κ. Κονταξή "Το δημοτικό τραγούδι"

Φ. Παπασαλούρου: "Βλοχός, η ακρόπολη των Θεστιέων"

Δ. Τσιάμαλου: Αρματολοί της Ρούμελης

Η συμβολή της οικογένειας Νοταρά στην επανάσταση

Μαίρης Χρυσικοπούλου "Γυναικείες μορφές της Αιτωλοακαρνανίας"

Νομαρχία: "Ιαματικές πηγές της Αιτωλοακαρνανίας"

Λιθοβούνι Μακρυνείας