 | Στη φωτογραφία οι Νομάρχες Λευκάδος, Αιτωλοακαρνανίας και Πρεβέζης στη συνέντευξη στο Μεσολόγγι |
Στο Μεσολόγγι την 31-8-2009 οι Νομάρχες Αιτωλοακαρνανίας, κ. Θύμιος Σώκος Πρέβεζας κ. Βασίλης Ιωάννου και Λευκάδος κ. Κωστα Αραβανής σε συνέντευξη τύπου με θέμα την κατάσταση των οδικών αξόνων Αιτωλοακαρνανίας, Πρέβεζας και Λευκάδος (Παραιόνια οδός, Δυτικός Άξονας, Εθνικό και Επαρχιακό Δίκτυο κ.λ.π.) εξέθεσαν ενδιαφέρουσες απόψεις για το θέμα αυτό που αποτελεί ένα από τα κορυφαία της Δυτικής Ελλάδος. Τις απόψεις που εκφράστηκαν καταχωρούμε αμέσως κατωτέρω. Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ ΘΥΜΙΟΥ ΣΩΚΟΥ Με αίσθημα ευθύνης ο Νομάρχης Πρέβεζας Βασίλης Ιωάννου, ο Κώστας Αραβανής Νομάρχης Λευκάδας και εγώ παραχωρούμε σήμερα αυτή τη συνέντευξη για ένα τεράστιο ζήτημα που είναι οι οδικοί άξονες στην περιφέρειά μας καθώς και υποχρεώσεις, οι ανεκπλήρωτες υποσχέσεις του Υπουργού Δημοσίων Έργων κ. Σουφλιά προσωπικά αλλά και των συνεργατών του. Το Φεβρουάριο του 2007, συγκεκριμένα στις 2 Φεβρουαρίου ένα μήνα δηλαδή μετά την εγκατάστασή μας στη Νομαρχία, εγώ, ο Κώστας Αραβανής, κάναμε μαζί και με τους Νομάρχες Βασίλη Γιόγιακα και Στέφανο Πουλημένο της Θεσπρωτίας και της Κέρκυρας μια συνάντηση – εργασίας στην Πρέβεζα με τον Βασίλη Ιωάννου και αναδείξαμε το ζήτημα της σύνδεσης του Δυτικού άξονα με το Άκτιο και την Υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου-Πρέβεζας. Εκείνη την εποχή ακούγαμε πολλά και διάφορα για την πορεία του Δυτικού Άξονα δεν ακούγαμε τίποτα για την σύνδεση του Δυτικού Άξονα με την Πρέβεζα και την Λευκάδα. Το κομμάτι δηλαδή που θα έδινε ουσία και περιεχόμενο στον περίφημο Δυτικό άξονα. Η Παραιόνια Οδός, μήκους 48,5 χιλιομέτρων και η σύνδεση με την Λευκάδα δεν ήταν στους σχεδιασμού του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε.. Μετά από λίγες μέρες μας δέχθηκε ο κύριος Σουφλιάς και κουβεντιάσαμε οι πέντε Νομάρχες το θέμα Αμβρακία – Άκτιο καθώς επίσης και την σύνδεση του Δυτικού Άξονα με την Λευκάδα. Εκεί ο κ. Σουφλιάς, άκουσε τα επιχειρήματά μας, που ήταν πάρα πολύ σημαντικά και ουσιαστικά και μας έδωσε μια καταρχήν υπόσχεση ότι θα μελετήσει το θέμα. Δηλαδή να ολοκληρώσει την μελέτη για να δημοπρατήσει το έργο. Σε επόμενη συνάντησή μας που έγινε μετά από μερικούς μήνες δεσμεύτηκε ότι η μελέτη θα είναι έτοιμη το 2008 και το κομμάτι αυτό του δρόμου θα είναι από τα πρώτα έργα του ΕΣΠΑ τα οποία θα δημοπρατηθούν. Θέλω να σας πω ότι η μελέτη Αμβρακία – Άκτιο ήταν ώριμη μιας και είχε, από την προηγούμενη κυβέρνηση και από την προηγούμενη Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κ. Β. Παπανδρέου, ολοκληρωθεί η προμελέτη. Δεν χρειαζόταν πολλά πράγματα δηλαδή να ολοκληρωθεί η μελέτη. Υπήρξε όντως συνεπής ο κ. Σουφλιάς– με μια μικρή παρέκκλιση χρόνου – στην ολοκλήρωση της μελέτης. Με κάποια καθυστέρηση πέρσι το Φθινόπωρο ανακοίνωσε τις διαδικασίες δημοπράτησης του έργου. Η πρώτη δημοπρασία έγινε τον Μάρτη του 2009. Ήταν άκαρπη διότι η επιτροπή δεν συνεδρίασε καθότι είχαν απεργία οι υπάλληλοι. Η δημοπρασία επαναλήφθηκε μετά από 22 μέρες αλλά και εκείνη η δημοπρασία ήταν επίσης χωρίς αποτέλεσμα μιας και σε εκείνη τη δημοπρασία είχαν απεργία οι υπάλληλοι. Στο μεταξύ πλησίαζαν οι Ευρωεκλογές. Δεχθήκαμε και οι τρεις Νομάρχες τηλεφωνήματα από την μεριά ιθυνόντων του Υπουργείου και συνεργαστήκαμε με τον κ. Κατσιγιάννη τον Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου για να παρέμβουμε ώστε να μην είναι σε απεργία οι υπάλληλοι και στην τρίτη δημοπρασία η οποία είχε ορισθεί για τις 2 Ιουνίου 2009, πέντε μέρες πριν από τις Ευρωεκλογές. Οφείλω να πω ότι την παρέμβαση αυτή την έκανα και προς την ηγεσία των συνδικαλιστών και προς κάθε άλλη πλευρά και ζήτησα και εγώ και ο Βασίλης Ιωάννου και ο Κώστας Αραβανής από τους συνδικαλιστές να μην κάνουν απεργία για το συγκεκριμένο έργο. Κάναμε και άλλες ενέργειες και η δημοπρασία έγινε. Το πράξαμε με αίσθημα ευθύνης γιατί αυτό το έργο είναι έργο ζωής για την περιοχή μας, είναι ένα έργο που πραγματικά το χρειαζόμαστε όσο τίποτε άλλο για να στηριχθεί η οποιαδήποτε περαιτέρω ανάπτυξη του Δυτικού κομματιού της Ηπείρου, της Αιτωλοακαρνανίας και των νησιών του Ιονίου. Να αξιοποιηθεί η υποθαλάσσια ζεύξη Ακτίου – Πρέβεζας, το αεροδρόμιο του Ακτίου, να υπάρξει συνέχιση των εργασιών για το δρόμο προς το Πλατυγυάλι, να έχουμε περισσότερες επενδύσεις στον τουρισμό που αποτελεί και το ασφαλέστερο μέλλον για μια καλή ανάπτυξη στην ευρύτερη περιοχή. Προσωπικά αλλά και οι άλλοι Νομάρχες χαιρετίσαμε το αποτέλεσμα της δημοπρασίας και μάλιστα ευχαρίστησα κιόλας. Αλλά, δυστυχώς εκ του αποτελέσματος, είμαστε πλέον σήμερα πάρα πολύ κουμπωμένοι και επιφυλακτικοί σε ότι έχει να κάνει με τις πρωτοβουλίες, τις προθέσεις και τις ενέργειες του Υπουργείου Χωροταξίας, Οικισμού και Περιβάλλοντος εν προκειμένω Δημοσίων Έργων και του αρμόδιου Υπουργού του κ. Σουφλιά. Το αποτέλεσμα της δημοπρασίας ήταν αφού ο δρόμος αυτός κόπηκε σε τέσσερα κομμάτια, είναι 48,5 χιλιόμετρα, να πάρει εκπτώσεις από 50 – 52%. Τέσσερις εργολαβίες που οι εκπτώσεις κυμάνθηκαν από 50 – 52% με συγκεκριμένους αναδόχους. Και ενώ περιμέναμε να υπογραφεί η σύμβαση και να ξεκινήσει το έργο, ένα έργο που χαιρετίσαμε, που επιδιώξαμε, που απαιτήσαμε, που στηρίζουμε ελπίδες και όνειρα για να αναπτυχθεί η περιοχή ακούσαμε πριν από λίγες μέρες, διαβάσαμε και τελικά επιβεβαιωθήκαμε, αφού είχαμε όλες τις πληροφορίες, ότι το έργο αυτό ακυρώνεται από το Ελεγκτικό Συνέδριο για τυπικούς λόγους. Ποιοι είναι οι τυπικοί λόγοι; Δεν εκτίμησε το Υπουργείο, η υπηρεσία, τις προθεσμίες και δεν έχει το έργο τις τυπικές προϋποθέσεις που ορίζει ο νόμος για να υπογραφεί η σύμβαση. Άρα πάμε σε καινούρια εργολαβία. Βεβαίως οι φήμες από εκεί και μετά οργιάζουν και εκ των στοιχείων δεν μπορεί να είναι μόνο φήμες. Το πρώτο θέμα έχει να κάνει με το ποσοστό της έκπτωσης. Ένα οποιοδήποτε έργο που παίρνει έκπτωση 50 και 52%, πολλώ δε μάλλον ένα τέτοιο έργο, δημιουργεί αυτομάτως ερωτηματικά. Θα πρέπει να μιλήσουμε καθαρά, τίμια και με ειλικρίνεια γιατί αυτά δεν είναι χρήματα που τα διαχειρίζεται ούτε ο κ. Σουφλιάς ούτε κανείς άλλος από μας. Είναι χρήματα του ελληνικού λαού, τα έργα είναι για τον ελληνικό λαό και για την ανάπτυξη της περιφέρειας. Το ποσοστό της έκπτωσης λοιπόν δίνει την δυνατότητα κριτικής. Πως είναι δυνατόν ένα τόσο μεγάλο έργο με τόσα πολλά χρήματα, με τέτοιες μελέτες να παίρνει 50 – 52% έκπτωση. Είναι δυνατόν ένα έργο το οποίο υποτίθεται υποστηρίζει ο ίδιος ο Υπουργός και μάλιστα επιδιώκει να γίνει σύντομα να μην ξέρει ότι οι προθεσμίες είναι 52 ημέρες και όχι 22; Πότε έγινε η τρίτη δημοπρασία. Πέντε μέρες πριν από τις Ευρωεκλογές. Τι άλλο έγινε πέντε ημέρες πριν από τις Ευρωεκλογές; Η με πολύ μεγάλη βιασύνη εγκαινίαση της λεγόμενης παράκαμψης Αγρινίου. Ένα έργο το οποίο προσωπικά κατήγγειλα ότι το δουλεύανε την νύχτα. Στρώνανε άσφαλτο χωρίς να τηρούνται οι προδιαγραφές για να επισπεύσουν την παράδοση, το έργο ολοκληρώνονταν σύμφωνα με την σύμβαση τώρα, τέλη Σεπτέμβρη, για να προλάβουν τις Ευρωεκλογές. Μήπως λοιπόν οι 22 μέρες είχαν να κάνουν και με τις Ευρωεκλογές; Αναρωτιόμαστε και αναρωτιέται ο λαός της Αιτωλοακαρνανίας και της ευρύτερης περιοχής όταν παρακολουθεί και ξέρει τα γεγονότα. Και βεβαίως οι φήμες οργιάζουν και για άλλα πράγματα. Ότι έχει υπερβολικά μεγάλο ποσό για συμπληρωματικές, αν χρειαστούν, μελέτες. Είμαστε καλόπιστοι αλλά εδώ μπαίνουν συγκεκριμένα ζητήματα. Δεν θα παρακολουθήσω ειλικρινά το ζήτημα ότι είχε ελλιπείς τις μελέτες αλλά δεν χρήζει συγκεκριμένης απάντησης το ζήτημα πως επισπεύδουν μια διαδικασία ενός τόσο μεγάλου έργου; Είναι της τάξεως των 370 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ το έργο αυτό. Πώς επισπεύδουν λοιπόν διαδικασίες μετά βεβαιότητας ότι θα ακυρωθεί; Αυτά λοιπόν μας δημιουργούν εύλογα ερωτηματικά και αγανάκτηση. Αισθανόμαστε ότι ο λαός της Αιτωλοακαρνανίας, της Λευκάδας, της Ηπείρου, της ευρύτερης περιοχής εμπαίζεται. Υπάρχει η πληροφορία, την ζήτησα την πληροφορία αυτή από τον κύριο Κατσιγιάννη, τον Γενικό Γραμματέα με τον οποίο σε κάθε περίπτωση θέλω να συνεργάζομαι, ότι στις 15 Σεπτέμβρη η υπηρεσία επισπεύδει ένσταση που σημαίνει σύγκλιση της Ολομέλειας του Ελεγκτικού Συνεδρίου για να κατοχυρωθεί το έργο. Εμείς θέλουμε η Ολομέλεια του Ελεγκτικού Συνεδρίου να δώσει το έργο. Εμείς θέλουμε το Υπουργείο να έχει δίκιο στα επιχειρήματά του και αν κάνουμε αυτή τη συνάντηση σήμερα και σας ενημερώνουμε και μέσω υμών και τον λαό της περιοχής μας είναι ακριβώς να διατρανώσουμε την απαίτησή μας το έργο αυτό να γίνει σε κάθε περίπτωση. Αν ο κ. Σουφλιάς θέλει την βοήθειά μας αυτή η συνάντηση σήμερα είναι βοήθεια προς εκείνον όχι μόνο για το έργο αυτό αλλά και για τα υπόλοιπα που θα σας πούμε στην συνέχεια. Η σύμβαση θα πρέπει να επικυρωθεί, να νομιμοποιηθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο, να θεωρηθούν τα επιχειρήματα του Υπουργείου και των υπηρεσιών του Υπουργείου σωστά και να προχωρήσουμε στην υπογραφή της σύμβασης για να ξεκινήσει το έργο σύντομα. Κάποτε σ’ αυτή την χώρα θα πρέπει οι υπεύθυνοι να κοιτάξουν τον λαό στα μάτια και να του πουν την πραγματική αλήθεια. Εμείς σήμερα με αυτήν την συνάντηση τείνουμε χείρα βοηθείας στον κ. Σουφλιά και ζητάμε και από Ελεγκτικό Συνέδριο να αποδεχθεί τις αιτιάσεις της υπηρεσίας και ταυτόχρονα να προχωρήσει σύμφωνα με την προκήρυξη στην σύμβαση ώστε να ξεκινήσει το έργο άμεσα. Αυτό θα είναι η καλή εξέλιξη, αυτό πρέπει να γίνει. Θέλουμε να ελπίζουμε ότι τα πράγματα θα εξελιχθούν ομαλά και στις 15 Σεπτέμβρη η Ολομέλεια Ελεγκτικού Συμβουλίου θα πάρει πίσω την απόφαση του τμήματος ότι οι διαδικασίες που δεν τηρήθηκαν ακυρώνουν το όλο έργο. Ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα είναι το θέμα του Δυτικού Άξονα. Δυτικός άξονας που από τα 186 χιλιόμετρα, μιλάμε για τον βασικό κορμό, μέχρι τα Γιάννενα τα 126 είναι μέσα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας τουτέστιν τα 2/3 του έργου είναι μέσα στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Το 2007 ζήτησα όταν στην Βουλή συζητιόταν το θέμα της σύμβασης να παρευρεθώ στην επιτροπή της Βουλής και να πω αυτά που όφειλα να πω ως Νομάρχης Αιτωλοακαρνανίας που τα 2/3 του έργου αυτού περνάνε μέσα από το Νομό του. Θυμάστε ότι τότε ετέθη θέμα κομματικής πειθαρχίας στους βουλευτές της Νέας Δημοκρατίας και στο αίτημά μου να παρευρεθώ και να πω τις απόψεις των Αιτωλοακαρνάνων για τα θέματα του Δυτικού άξονα δεν έγινε αποδεκτή, δεν μπόρεσα να παρευρεθώ εκεί. Δεν δεχθήκανε να είμαι εκεί ενώ ήταν άλλοι που καμία σχέση με την περιοχή δεν είχαν. Σήμερα είμαστε δύο χρόνια και κάτι μήνες από την στιγμή κατά την οποία έπρεπε το έργο αυτό να ξεκινήσει. Το έργο σύμφωνα με την σύμβαση έπρεπε να ξεκινήσει να κατασκευάζεται το καλοκαίρι του 2007. Αύριο μπαίνουμε στο φθινόπωρο του 2009 και δεν έχουμε δει τίποτε. Έχουμε δει κάποιες ελιές να ξηλώνονται κατά περίεργο τρόπο, ένα σημάδι εδώ και ένα σημάδι 2 χιλιόμετρα παραπέρα. Και δεν είναι μόνο αυτό. Είναι ότι τα δικαστήρια δέχονται τις προσφυγές κατοίκων, με ασφαλιστικά μέτρα, κι αναγκάζεται ο εργολάβος να σταματήσει το έργο στο ένα τμήμα. Στα υπόλοιπα τμήματα δεν έχουν ολοκληρωθεί οι απαλλοτριώσεις και πάνω από όλα με εντολές υπευθύνων όποιος πάει να πάρει αδρανή υλικά από συγκεκριμένα σημεία διώκεται και πηγαίνει στον εισαγγελέα. Έχει κανένας την εντύπωση ότι μετά τα λίγα που λέω θέλει η κυβέρνηση να κατασκευάσει το έργο αυτό; Η ίδια κυβέρνηση που έβαλε τον εργολάβο να δουλεύει τη νύχτα και να ρίχνει άσφαλτο για την παράκαμψη του Αγρινίου η ίδια κυβέρνηση τώρα νίπτει τας χείρας της για το γεγονός ότι οι εταιρείες δεν έχουν από πού να πάρουν αδρανή υλικά. Οι υπηρεσίες περιβάλλοντος του Υπουργείου Περιβάλλοντος δεν δίνουν άδειες για την απόληψη αδρανών υλικών. Μπορεί να συνεχιστεί έτσι αυτή η κατάσταση; Ερωτάται λοιπόν το Υπουργείο. Τι κρύβεται πίσω από αυτήν την ιστορία; Γιατί δεν ξεκαθαρίζει το ζήτημα; Γιατί για τις ενδεχόμενες δυσκολίες αντί να δέχομαι χαρτιά που να μου λένε να προστατεύσω τα αδρανή ή να βάλω τις υπηρεσίες να προστατεύσουν τα αδρανή να γίνει μια σύσκεψη για να δούμε τι θα γίνει. Γιατί φαντάζομαι δεν θα φέρουνε αδρανή από κάπου αλλού. Από εδώ θα τα βρουν. Άρα κάποια πράγματα έπρεπε να έχουν γίνει. Οι απαλλοτριώσεις έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί, οι αδειοδοτήσεις για την απόληψη αδρανών έπρεπε να έχουν δοθεί, η χωροθέτηση των νταμαριών έπρεπε να έχει γίνει και όχι να βάζουν μια κοινωνία να τρέχει από εδώ και από εκεί. Από αυτά δεν έγινε τίποτα. Εγκαίρως πήραμε πρωτοβουλίες για να αναδείξουμε ότι ο παλιός δρόμος με τον καινούριο Δυτικό Άξονα ταυτίζεται στο σημείο της Κλόκοβας. Έχουμε τώρα μήνες που ενώ οι υπηρεσίες του Υπουργείου και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου θέλουν το τούνελ, δεν βλέπουμε να ανακοινώνεται ότι θα γίνει. Δεν θα πρέπει εδώ να είναι καθαρό το θέμα; Ναι σε Τούνελ, είναι η απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου. Τούνελ ναι, είναι η απόφαση των υπηρεσιών του Υπουργείου. Τούνελ ναι, λέει η κοινή λογική. Γιατί όμως δεν ανακοινώνεται; Τι συμβαίνει τελικά; Αντί γι’ αυτό έχουμε άλλα πράγματα. Εμείς είμαστε έτοιμοι όλοι οι Νομάρχες της περιοχής και μπορώ να μιλήσω και για τους Νομάρχες Ιωαννίνων, Θεσπρωτίας, Κέρκυρας και της Άρτας ότι το έργο αυτό θέλουμε να εκτελεσθεί μέσα στους χρόνους του. Μας λέγανε ότι το τέλος του 2010 ο δρόμος θα εκτελεσθεί μέχρι το Κεφαλόβρυσο. Βλέπετε εσείς με την πορεία που υπάρχει και με δύο χρόνια καθυστέρηση να γίνεται τίποτα μέχρι το τέλος του 2010; Ζήτημα τρίτον. Συντηρήσεις του εθνικού δικτύου στο νομό Αιτωλοακαρνανίας. Το νομό Αιτωλοακαρνανίας τον διασχίζει εθνικό δίκτυο 370 χιλιομέτρων. Πριν από έναν χρόνο οριστικοποιήθηκε μια δημοπρασία για την συντήρηση του Δυτικού υπάρχοντος Άξονα, του παλιού οδικού δικτύου 26 εκατομμύρια ευρώ. Μετά από λίγο καιρό ανακοινώθηκε ότι υπογράφηκε και η σύμβαση και στη συνέχεια μάθαμε ότι ο εργολάβος εκυρήχθη έκπτωτος. Τι εργολάβος είναι αυτός που παίρνει έργο 26 εκατομμυρίων ευρώ και μόλις υπογράφει την σύμβαση ή πριν την υπογραφή κηρύσεται έκπτωτος. Δεν το ξέρει αυτό το Υπουργείο; Δεν ελέγχει τα χαρτιά του εργολάβου; Δεν έχει προϋπηρεσία σε έργα αυτός ο εργολάβος; Και εν πάση περιπτώσει εδώ και 1 χρόνο από την στιγμή κατά την οποία ο εργολάβος αυτός είναι έκπτωτος γιατί δεν κλήθηκε ο επόμενος ή ο μεθεπόμενος; Τι τελικά συμβαίνει; Εκείνο που συμβαίνει είναι ότι ο δρόμος αυτός είναι οργωμένος σε όλο του το μήκος, σκοτώνεται κόσμος, είναι πέραν από επικίνδυνος και επειδή έρχεται ο χειμώνας η κατάσταση θα είναι τραγική. Μιλώ για την σήμανση που έπρεπε να υπάρξει, για τα στηθαία. Είχα στείλει επιστολή στο ΥΠΕΧΩΔΕ και έλεγα στον κ. Σουφλιά, επειδή δεν έχει την δυνατότητα να έχει εικόνα γιατί δεν περνάει συχνά από εδώ και όταν έρχεται, έρχεται με το ελικόπτερο του, με εκατοντάδες φωτογραφίες για να δει πως είναι ο δρόμος, που περνάει μια Περιφέρεια με 4 νομούς, ένα κράτος η Αλβανία και μισή άλλη Περιφέρεια που είναι η Κέρκυρα και η Λευκάδα, τα Ιόνια νησιά δηλαδή. Διέρχονται 2,5 εκατομμύρια άνθρωποι. Εξυπηρετούνται από αυτόν τον δρόμο και δέστε ποιο είναι το χάλι. Καμία απάντηση. Τι γίνεται λοιπόν με την συντήρηση και με τα 26 εκατομμύρια; Τίποτα δεν γίνεται. Ένας ακόμα εμπαιγμός. Ένα επιπλέον θέμα που αφορά όλους μας αλλά κυρίως τους Αιτωλοακαρνάνες. Θα θυμάστε ότι είχε ανακοινωθεί πολλές φορές ότι ένα από τα πρώτα έργα θα είναι τα πρώτα 30 χιλιόμετρα του δρόμου από Αγρίνιο για Καρπενήσι. Στα πλαίσια δηλαδή του άξονα του διευρωπαϊκού δικτύου που έχει να κάνει με το Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία. Είχανε και τα χρήματα και την μελέτη έτοιμη μέχρι Χάνι – Μπόκρη από Αγρίνιο. Από ένα σημείο και μετά ουδέν νεότερο. Το νεότερο ξέρετε ποιο είναι; Ότι η κυβέρνηση αποφάσισε να ακούσει κάποιους άλλους και να αγνοήσει εμάς, να άρει τις δεσμεύσεις της, να μας κοροϊδεύσει για μιαν ακόμη φορά και τα χρήματα που είχαν βγει αν δεν με απατά η μνήμη μου, 150 εκατομμύρια ευρώ, για την συντήρηση – μην φανταστείτε κανέναν δρόμο σαν αυτόν που λέμε προδιαγραφών –πάνε στο κομμάτι Λαμία – Καρπενήσι. Να το πούμε καλύτερα; Ε65 -Καρπενήσι. Και ξέρετε ποιος είναι ο Ε65; Ο Ε65 είναι ένας δρόμος που ξεκινάει από το Μέτσοβο, από την Εγνατία και κατεβαίνει μέσω Τρικάλων και Καρδίτσας, Μέτσοβο – Τρίκαλα – Καρδίτσα – Λαμία, δηλαδή είναι ο παράλληλος του ανατολικού άξονα δρόμος σε απόσταση γύρω στα 60 χιλιόμετρα. Εμείς αν τολμήσουμε και ζητήσουμε τούνελ στην Κλόκοβα, στην Παλιοβούνα υπερβάλουμε. Αν ζητήσουμε τον δρόμο για το Πλατυγιάλι, είμαστε ανεδαφικοί. Αν πούμε δώστε μας λίγα χρήματα για να συντηρήσουμε τους δρόμους είμαστε απαράδεκτοι. Το να κάνουμε όμως τον Ε65 λίγα χιλιόμετρα δυτικότερα από τον υπάρχοντα Αθηνών – Θεσσαλονίκης και μάλιστα να τον επιδοτούν κιόλας συνδέσεις προς την ενδοχώρα. Κοντά σ’ αυτά θα σας τα πουν βέβαια και οι Νομάρχες είναι τι θα γίνει με την υποθαλάσσια σύνδεση της Λευκάδας, πότε θα τελειώσει αυτή η περίφημη μελέτη, ποια είναι η απόφαση και βεβαίως εκείνο που μας αφορά ως Νομάρχες πότε αυτά τα 120 εκατομμύρια που η κυβέρνηση δεσμεύτηκε ότι θα μας δίνει ετησίως και δεσμεύτηκε από τον Απρίλη του 2008 ότι θα μας δώσει για την συντήρηση του επαρχιακού δικτύου. Πότε θα τα δώσει; Γιατί δεν τα δίνει; Σε ποιους δίνει; Και με ποιον τρόπο τα δίνει; Στην Αιτωλοακαρνανία έχουμε 1.600 χιλιόμετρα επαρχιακού δικτύου και δεν έχουμε για την συντήρησή του ούτε 1 ευρώ. Δεν ήρθε τίποτε το 2008 και από τα 120 εκατομμύρια του 2008 και του 2009 ήρθαν 955.000 πριν από ένα μήνα. Αυτά είναι λοιπόν τα έργα και οι ημέρες για το νομό μας, του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΠΡΕΒΕΖΑΣ ΒΑΣΙΛΗ ΙΩΑΝΝΟΥ Στόχος της σημερινής μας επικοινωνίας είναι να εκφράσουμε τόσο την ανησυχία όσο και την έντονη διαμαρτυρία μας για τα όσα συμβαίνουν το τελευταίο διάστημα. Πάνω απ’ όλα όμως και ξεπερνώντας την μιζέρια της εποχής να σας ξεκαθαρίσουμε την βούλησή μας να διεκδικήσουμε αυτά που δικαιούμαστε ως ευρύτερη περιοχή, αυτά που κατά καιρούς η πολιτεία και κυρίως η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. έχει δεσμευθεί, έχει υποσχεθεί ότι θα κάνει για την περιοχή μας. Αναφέρθηκε ο συνάδελφος ο Θύμιος για το ζήτημα του Δυτικού Άξονα. Δεν χρειάζεται να πω τίποτε παρά μόνο να σας μεταφέρω μια πικρή γεύση που αισθάνονται οι συμπολίτες μας στην Ήπειρο. Ένα από τα μεγαλύτερα αναπτυξιακά έργα της περιοχής, πάει με πάρα πολύ αργούς ρυθμούς, θα έλεγα ότι καρκινοβατεί. Οι απαλλοτριώσεις αντιμετωπίζουν προβλήματα, διαθέσιμα αδρανή υλικά δεν υπάρχουν, δεν βλέπουμε να δημιουργούνται εργοτάξια. Νομίζω ότι το μόνο που μπορούμε να δούμε σ’ αυτή την περιοχή είναι επικοινωνιακά τεχνάσματα, πινακίδες και δηλώσεις των αρμοδίων Υπουργών και Υφυπουργών. Για το μεγάλο θέμα αυτό της σύνδεση του Δυτικού Άξονα με την ευρύτερη παραλιακή ζώνη Άκτιο – Αμβρακία – Πρέβεζα – Ηγουμενίτσα – Αλβανικά σύνορα νομίζω ότι οι εξελίξεις δικαιώνουν όλους όσους από μας διατηρούσαν κάποιες επιφυλάξεις παρ’ όλη την μεγαλοψυχία την πολιτική που διαθέταμε όταν χαιρετίζαμε τις όποιες πρωτοβουλίες αναλαμβάνονταν κατά καιρούς από το Υπουργείο. Δεν κρύψαμε λόγια όταν ήρθε η ώρα να επαινέσουμε το Υπουργείο για τις πρωτοβουλίες να συγχαρούμε τον κ. Σουφλιά για την δημοπράτηση του έργου. Αν όμως ανατρέξετε στις δηλώσεις όλων μας κρατούσαμε και μικρό καλάθι γιατί βλέπαμε την πολιτική συγκυρία που υπήρχε εκείνη την εποχή, βλέπαμε μια σπουδή του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. να δημοπρατήσει όπως – όπως κάποια έργα μόνο και μόνο για να προλάβουν οι διαδικασίες τις Ευρωεκλογές του Ιουνίου. Και να που δικαιωνόμαστε. Σήμερα είμαστε εδώ όχι για να ευλογήσουμε τα γένια μας αλλά για να απαιτήσουμε από το Ελεγκτικό Συνέδριο και από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. να κλείσουν την υπόθεση. Να προχωρήσει η σχηματοποίηση του έργου, να προχωρήσει κάποια στιγμή η κατασκευή. Σε κάθε περίπτωση εμείς είμαστε εδώ για να πούμε αν παρ’ ελπίδα αυτό το έργο δεν μπορεί να ξεπεράσει τους σκόπελους του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η πολιτική ηγεσία οφείλει αύριο να δηλώσει δημόσια ότι θα επαναδημοπρατήσει το έργο με μια τεχνική αρτιότητα που είναι απαραίτητη για ένα τόσο σημαντικό έργο. Θα πρέπει να σας υπενθυμίσω το όραμα των 3 αλλά και των άλλων 2 συναδέλφων Νομαρχών. Εμείς λέγαμε από την Αμφιλοχία θα πρέπει να πάμε με έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο μέχρι τα Ελληνοαλβανικά σύνορα και θα έχετε ακούσει κατά καιρούς δεσμεύσεις του κ.Σουφλιά αλλά και άλλων πολιτικών παραγόντων της περιοχής γι’ αυτόν τον δρόμο που θυμίζει γέφυρα της Άρτας, τον εθνικό δρόμο Πρέβεζας – Ηγουμενίτσας, τον παραλιακό εθνικό δρόμο ο οποίος έχει καταστεί παγίδα θανάτου αφού και στο φετινό καλοκαίρι χάσανε την ζωή συνάνθρωποί μας. Η γέφυρα της Δέσπως πέντε χρόνια παραμένει με μια μεγάλη κατάπτωση. Οι αναγκαίοι κόμβοι στην έξοδο της Πρέβεζας προς Ηγουμενίτσα τέσσερα χρόνια μελετώνται από την διεύθυνση μελετών εθνικών οδών του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. και ακόμη δεν έχει επιλυθεί το ζήτημα της ολοκλήρωσής της. Η δέσμευση για δημοπράτηση του τμήματος Καρτέρι – Πάργα όπου αναφερόταν ότι το Φλεβάρη του 2009 θα έχει δημοπρατηθεί μέχρι σήμερα δεν έχει υπάρξει καμία εξέλιξη όπως επίσης και για άλλα τμήματα όπως Πάργα – Γέφυρα Αχέρωντα που και γι’ αυτό ο κύριος Σουφλιάς έχει δεσμευθεί ότι εντός του 2009 θα το έχει δημοπρατήσει. Άρα και το κομμάτι Αμφιλοχία – Ελληνοαλβανικά σύνορα βρίσκεται στο ίδιο ή και χειρότερο σημείο από τον δυτικό άξονα. Ανησυχούμε όμως παράλληλα για μια ακόμη σημαντική δέσμευση που αφορά την περιοχή μας. Μελετάται όπως θα γνωρίζετε η σύνδεση Πρέβεζας – Φιλιππιάδας – Δυτικός Άξονας. Μια μελέτη που έχει ανατεθεί από το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε και στόχος είναι να συνδέσει τα Γιάννενα με τη Φιλιππιάδα με το αεροδρόμιο του Ακτίου. Αυτή η μελέτη η οποία έχει ξεκινήσει να εκπονείτε εδώ και κάποιους μήνες είχε το εξής περίεργο, κανείς δεν ξέρει ούτε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του δρόμου, κανείς δεν ξέρει τα χρονοδιαγράμματα της μελέτης, κανείς δεν ξέρει την χάραξη, την όδευση αυτού του αυτοκινητοδρόμου. Υπάρχει μια περίεργη μυστικότητα για την εκπόνηση αυτής της μελέτης. Μυστικότητα η οποία μας οδηγεί σε σκέψεις που τουλάχιστον μέχρι στιγμής μας δημιουργούν προβληματισμό. Έχουμε ζητήσει και γι’ αυτό και για όλα τα άλλα ως Νομαρχία Πρέβεζας να συναντηθούμε με την πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Προσωπικά έχω επικοινωνήσει με τον κ. Κατσιγιάννη, τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Έργων και τηλεφωνικά και γραπτά για να συναντηθώ μαζί του. Δεν κατέστη δυνατό να γίνει αυτό. Αυτή είναι η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, έτσι αντιμετωπίζει την Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, έτσι αντιμετωπίζει τους αιρετούς στο νομό της Πρέβεζας. Το ζήτημα για το εθνικό δίκτυο, την συντήρησή του και κατ’ επέκταση και το επαρχιακό δίκτυο και ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΝΑΕ θέλω να σας πω ότι ο εμπαιγμός από τα συναρμόδια Υπουργεία δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο. Τα 120 εκατομμύρια ετησίως για το ’08 και το ’09 έχουν μέχρι στιγμής αντίκρισμα μόνο 20 εκατομμύρια και αυτά σας θυμίζω ότι δόθηκαν μετά τις κινητοποιήσεις μέρους της Ένωσης Νομαρχιακών Αυτοδιοικήσεων και όχι του συνόλου των Νομαρχών και Νομαρχιακών Συμβούλων. Και βεβαίως οι δύο εργολαβίες Αντίρριο – Γιάννενα που την έχει προχωρήσει το Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. αλλά και μια παρόμοια εργολαβία που προσπαθεί να άρει την επικινδυνότητα στο εθνικό δίκτυο του παραλιακού είναι ουσιαστικά ανενεργές. Δυστυχώς για μια ακόμη φορά η περιοχή μας φαίνεται ότι δεν είναι στις προτεραιότητες της κυβέρνησης και του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. Φαίνεται ότι εμείς είμαστε μόνο για δεσμεύσεις και για υποσχέσεις που δεν υλοποιούνται. Φαίνεται για μιαν ακόμη φορά αυτή η χώρα έχει επιλέξει το δρόμο όχι της ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης αλλά του να γέρνει πάντα αναπτυξιακά προς ανατολάς, προς δεξιά όπως κοιτάμε το χάρτη. Εμείς είμαστε εδώ για να απαιτήσουμε για μια ακόμη φορά αυτά που έχουμε θέσει ως προτεραιότητες θα τα επιβάλουμε στη πολιτική ηγεσία όποτε και αν αυτό γίνει εφικτό, όποια πολιτική ηγεσία, όποιο χρώμα και όποιο κόμμα και αν είναι κατά καιρούς στην εξουσία. Θα συνεχίσουμε αυτές τις πρωτοβουλίες που σήμερα ξεκινήσαμε, θα συναντηθούμε και με άλλους φίλους Νομάρχες, θα ενημερώσουμε τους βουλευτές όπως κάναμε και πριν δυόμισι χρόνια και θα προχωρήσουμε σε δυναμικές κινητοποιήσεις αν και εφόσον αυτά που τέθηκαν σήμερα δεν υλοποιηθούν. Από μεριάς μου θα πρέπει η πολιτική ηγεσία του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. να γνωρίζει ότι είμαστε εδώ για να στηρίξουμε κάθε πρωτοβουλία της που θα έχει ως κατεύθυνση την ικανοποίηση, το δίκιο αιτημάτων μας. ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΑΡΧΗ ΛΕΥΚΑΔΟΣ ΚΩΣΤΑ ΑΡΑΒΑΝΗ Η ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Λευκάδας την οποία έχω την τιμή να εκπροσωπώ είναι όμηρη από αυτό το οδικό δίκτυο όπως όμηροι είναι και οι κάτοικοι που τόσα χρόνια το διαβαίνουνε. Εμείς δεν έχουμε άλλο τρόπο επικοινωνίας με τα κέντρα, ούτε αεροδρόμιο, ούτε σιδηροδρομικό σταθμό, ούτε πλοία για να φτάσουμε. Χρησιμοποιούμε στις μετακινήσεις μας στο κέντρο αυτό το απαρχαιωμένο επαρχιακό δίκτυο. Ένα οδικό δίκτυο που το 1985 με πολύ μικρότερου κυβισμού αυτοκίνητα για να πας από την Λευκάδα στο Αντίρριο ήθελες κάτι λιγότερο από δύο ώρες και σήμερα με αυτές τις συνθήκες κοντεύουμε να υπερβούμε τις δύο ώρες με τη νέα παράκαμψη, χωρίς την παράκαμψη του Αγρινίου φτάνουμε με σημερινές συνθήκες δυόμιση ώρες. Δυτικός άξονας. Θέλω να αναφερθώ στην συγκεκριμένη εργολαβία και στην υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας Ένα μήνα μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου συγκεντρωθήκαμε στην Πρέβεζα οι 5 συνάδελφοι για να αναδείξουμε το πρόβλημα αυτό. Ένα μήνα και δέκα μέρες μετά συναντηθήκαμε με την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου να τους ενημερώσουμε. Όταν το θέμα πήρε διαστάσεις, ότι δεν μας δέχονται τότε, μας είπαν από το ΥΠΕΧΩΔΕ «ελάτε 8 Μαρτίου στην Αθήνα». Πήγαμε εκεί έτοιμοι και ενημερωμένοι να βάλουμε κάτω τα προβλήματα. Αναφέρθηκε νωρίτερα ο Θύμιος Σώκος ότι η μελέτη του Αμβρακία – Άκτιο είχε ολοκληρωθεί σε επίπεδο προμελέτης. Το ίδιο είχε συμβεί και με την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας. Είχαμε προκαταρκτικές και προμελέτες. Ήρθε ο σεισμός το καλοκαίρι του 2004 εγώ νομίζω ήταν μια κίνηση του στρίβειν δια του αρραβώνος του Υπουργείου να πάει πίσω τις προμελέτες, να δώσει καινούριες γεωλογικές, σεισμικές μελέτες για να δουν το ρήγμα και να δούμε τι θα κάνουμε. Θεωρώ ότι θα μπορούσε να δοθεί η μελέτη, που είχε ωριμάσει σε επίπεδο προμελέτης και μέσα στη μελέτη να απαιτηθεί και η σεισμική μελέτη για την ευρύτερη περιοχή. Φτάσαμε στα όρια να λειτουργούμε την γέφυρα. Γνωρίζετε πολύ καλά παρεμβάσεις και επίκαιρες ερωτήσεις του συμπατριώτη μας του πρώην Προέδρου της Βουλής Απόστολου Κακλαμάνη τον Μάιο του 2009 ότι η γέφυρα κινδυνεύει. Φτάνει στα όριά της. Θα απαιτηθούν τεράστια ποσά. Κάθε φορά σε συζητήσεις με το Υπουργείο και σε συζητήσεις μαζί τους, τους το λέγαμε. Αν δεν θέλετε να κάνετε κάτι άλλο πρέπει να προγραμματίσετε να φτιάξετε ένα καινούριο κατασκεύασμα γιατί αυτό τελειώνει. Έχει γίνει μια εργολαβία και είχαμε και την υπόσχεση, δόθηκε στην Βουλή από τον Υφυπουργό τον κ. Ξανθόπουλο στον συμπατριώτη μας τον κύριο Κακλαμάνη, ότι πολύ σύντομα θα μας ανακοινώσουν το αποτέλεσμα της μελέτης εφικτότητας για την υποθαλάσσια ζεύξη ή κάτι άλλο και απαιτούσαν να τους στηρίξουμε. Εμείς προκαταβολικά είπαμε ότι το στηρίζουμε. Παραμονές της Παναγίας, 13 του μήνα επικοινώνησε μαζί μου ο κύριος Ξανθόπουλος ύστερα από επιστολές τι γίνεται με το θέμα και προσπαθώντας να τον βρω στο Υπουργείο ότι μπορεί να είναι ακριβότερη η υποθαλάσσια αλλά την προκρίνω και τον Σεπτέμβρη θα είναι έτοιμοι να μας ανακοινώσουν ότι θα αναθέσουν την μελέτη. Χαρήκαμε, το χαιρετήσαμε όπως και την προηγούμενη φορά χαιρετήσαμε την πρωτοβουλία της κυβέρνησης και του Υπουργού του κυρίου Σουφλιά για το κομμάτι Αμβρακία – Άκτιο και αν θέλετε παίξαμε και τον ρόλο του μεσάζοντα εμείς ανάμεσα στο συνδικαλιστικό όργανο των υπαλλήλων του Υ.ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. παραμονές Ευρωεκλογών, να τους πούμε να σπάσουν την απεργία και να βοηθήσουν να γίνει ένα έργο. Ο κ. Κατσιγιάννης και οι άλλοι μας βρήκαν στα κινητά μας. Εμείς όταν τους ψάχνουμε να ενημερωθούμε ή που είναι αυτό το θέμα αυτά αποτελούν επτασφράγιστα μυστικά του Υπουργείου και απαγορεύεται να έχουμε ενημέρωση από οποιουσδήποτε υπηρεσιακούς παράγοντες. Τι γίνεται με αυτήν την υποθαλάσσια ζεύξη της Λευκάδας που αφορά απόλυτα εμάς ή μ’ αυτούς τους οδικούς άξονες που κουβεντιάζουμε; Μπήκαμε μπροστά και είπαμε και χαιρετίσαμε αν και ξέραμε ότι είναι παραμονές Ευρωεκλογών και ξέραμε ότι θέλει να συμπληρωθεί το κομμάτι της παράκαμψης με το κομμάτι της δημοπρασίας στο κομμάτι Άκτιο – Αμβρακία. Εδώ όμως μπαίνουν μερικά ερωτηματικά τα οποία μας κάνουν και ανήσυχους και καχύποπτους. Δεν ήξερε το Υπουργείο με το νομοθετικό του, με τις υπηρεσίες του, με τους εμπειρότατους, με τα στελέχη του, με τους εργολάβους του αν θέλει 22 ή 52 μέρες; Είναι έκπτωση 52% με ένα τέτοιο έργο που όλη η πιάτσα μιλάει, είναι έτοιμες οι μελέτες για να αναθεωρήσεις τιμολογίων; Και όμως είπαμε ναι και συνεχίζουμε να λέμε ναι. Δεν γνώριζε ο κύριος Σουφλιάς όλα αυτά τα προβλήματα; Είναι τυχαίο που καμία άλλη εργοληπτική εταιρεία που συμμετείχε στον διαγωνισμό για ένα έργο 364 περίπου εκατομμυρίων ευρώ δεν έκανε ένσταση; Είναι τυχαία όλα αυτά; Και ως δια μαγείας το Ελεγκτικό συνέδριο ανακαλύπτει τις 22 ή 52 μέρες; Μήπως τους βόλευαν οι 22 για να βγουν μετά άκυρες και να απαιτούνται 52 και να το πάρουν οι καλένδες και να δούμε πότε θα γίνει το έργο και πότε θα γίνει η δημοπράτηση; Επιδιώξαμε να γίνει αυτό το έργο και σήμερα συνεχίζουμε και λέμε ναι, να αναλάβει την πολιτική ευθύνη η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου και να μην κρύβεται πίσω από το Ελεγκτικό συνέδριο, να πει αν θέλει το έργο ή δεν το θέλει. Να προχωρήσει και εμείς στηρίζουμε. Γιατί και η Ολομέλεια αν θέλετε είναι μια χρονοβόρα διαδικασία και θα αργήσει πολύ να πάρει θέση. Εμείς είμαστε εδώ, στηρίζουμε, αρκεί να πάρει πρωτοβουλία ο αρμόδιος Υπουργός και το Υπουργείο και να ξεμπλοκάρει το έργο και να μην κρύβεται και το λέω με κάθε υπευθυνότητα πίσω από το Ελεγκτικό Συνέδριο. Δεν είναι ένα εργάκι μιας μικρής περιοχής. Είναι Υπουργείο και αν υπάλληλοι κάνανε λάθος να πάρει κεφάλια. Δεν μπορούμε να είμαστε όμηροι. Δεν είναι κατάσταση αυτή που επικρατεί σε όλο το οδικό δίκτυο το οποίο βιώνουμε και εμείς. Υποθαλάσσια ζεύξη, πιστεύουμε ότι ήρθε η ώρα. Οι προμελέτες είχαν ολοκληρωθεί από το 2003. Ήταν όλα δρομολογημένα, αποφάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου Λευκάδας για την επιλογή της θέσης και του τρόπου. Ολοκλήρωσε και την μελέτη εφικτότητας που έκανε 5 χρόνια το Υπουργείο να ενεργοποιήσει και να ολοκληρώσει. Μας έδωσε μια απάντηση ότι θα πάει στη διαδικασία της μελέτης. Αυτό το χαιρετίζουμε. Δικαιούμαστε όμως να είμαστε καχύποπτοι μήπως και αυτά λέγονται γιατί βρισκόμαστε πάλι παραμονές των εκλογών για να πέσει στάχτη στα μάτια μας. Και όπως είπε και ο Βασίλης Ιωάννου και νομίζω συμφωνούμε όλοι στο ίδιο οποιαδήποτε κυβέρνηση και αν προέλθει, οποιαδήποτε πολιτική ηγεσία στο Υπουργείο εμείς θα έχουμε ψηλά την σημαία της ανάπτυξης για την περιοχή μας. Αυτά τα έργα τα θεωρούμε σημαντικά όχι μόνο για το νομό μας εμείς για την Λευκάδα, η Αιτωλοακαρνανία, η Πρέβεζα αλλά για όλη τη δυτική Ελλάδα. δυόμιση εκατομμύρια κόσμος περνάει καθημερινά από αυτούς τους άξονες. Σκοτώνεται, ταλαιπωρείται. Μπορεί να κατηγορηθούμε κιόλας ότι κάνουμε αυτή την μάζωξη εδώ παραμονές εκλογών. Εγώ το μόνο που θα πω, αλίμονο αν η φωνή της αυτοδιοίκησης, η φωνή των πολιτών σταματάει παραμονές των εκλογών αν έχει αποφασίσει ο Πρωθυπουργός ότι σύντομα θα κάνει τις εκλογές. |