ΤO «Πλατυγιάλι» είναι ένα φυσικό λιμάνι, παράπλευρα του κύριου λιμανιού του Αστακού. Η κατασκευή του λιμανιού άρχισε στις αρχές της δεκαετίας του ’80, με έναν τεράστιο για την εποχή προϋπολογισμό και προοριζόταν για διαλυτήριο πλοίων απ’ όλον τον κόσμο. Μάλιστα, η κατασκευή του επισπεύσθηκε, για να «επωφεληθούμε» της τότε μεγάλης ναυτιλιακής κρίσεως, με αποτέλεσμα να ταφεί κάτω από τόνους μπετόν - και με συνοπτικές διαδικασίες - ένας παλαιολιθικός οικισμός, ο οποίος είχε ημιαποκαλυφθεί στις εκσκαφές. Οι κάτοικοι της περιοχής του Αστακού, αλλά και οι κάτοικοι των κοντινών νησιών (Ιθάκη, Κεφαλονιά, Λευκάδα) είχαν τότε ξεσηκωθεί για να αποτρέψουν την εγκατάσταση μιας, όπως ισχυρίζονταν, ρυπογόνου βιομηχανίας. Τελικά το διαλυτήριο πλοίων δεν λειτούργησε ποτέ όχι τόσο λόγω των διαμαρτυριών, αλλά αφ’ ενός γιατί η ναυτιλιακή κρίση αποδείχθηκε βραχυπρόθεσμη και αφ’ ετέρου διότι, όπως διαπιστώθηκε εκ των υστέρων, το κόστος διαλύσεως των πλοίων στη χώρα μας ήταν υψηλότατο και ασύμφορο. Έτσι το λιμάνι έμεινε έρημο, με τους γερανούς και τα λοιπά τεράστια μηχανήματα να σαπίζουν και να ρημάζουν επί χρόνια. Κατόπιν αυτού άρχισαν διαπραγματεύσεις με μια ολλανδική εταιρεία για να μετατραπεί το Πλατυγιάλι σε λιμάνι υποδοχής και καταστροφής όλων των πυρηνικών και άλλων επικίνδυνων λυμάτων της Ευρώπης. Αυτήν τη φορά ο ξεσηκωμός ήταν πανελλήνιος, αφού οι εξεγερμένοι ισχυρίζονταν ότι το έργο θα μετέτρεπε το Πλατυγιάλι «σε χαβούζα της Ευρώπης». Έγινε επίσης προσπάθεια να αναδειχθεί το λιμάνι αυτό σε κόμβο των θαλασσίων εμπορικών μεταφορών του Ιονίου και εξαγγέλθηκε μια επένδυση περίπου 40 δις. δρχ. Ωστόσο τίποτε δεν άλλαξε, εκτός από ελλιμενισμό πλοίων υπό παροπλισμό ή πώληση, εμπορία αδρανών υλικών από εκσκαφές κλπ. Τελευταία, κατά μήνα Φεβρουάριο του 2005, στη συνεδρίαση της Επιτροπής Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (ΕΣΑΛ) εξετάστηκαν θέματα που αφορούν στη Μελέτη της Προκαταρκτικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης & Αξιολόγησης του έργου «Εγκατάσταση και Λειτουργία νέας Βιομηχανικής Μονάδας Παραγωγής κλίνκερ της εταιρείας Α.Ε.Β.Ε.Κ. ΠΕΡΙΚΛΗΣ Α.Ε.» στην Αιτωλοακαρνανία. Η υπό ίδρυση μονάδα θα παράγει κλίνκερ, χρησιμοποιώντας πρώτες ύλες της ευρύτερης περιοχής, ενώ η επένδυση, το ύψος της οποίας θα ξεπεράσει τα 150.000.000 ευρώ, αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες ιδιωτικές επενδύσεις στη χώρα με 100% εξαγωγικό χαρακτήρα, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα περίπου 150 θέσεις εργασίας, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση. Η επιλογή της εγκατάστασης στο Πλατυγιάλι Αστακού έγινε λόγω της ύπαρξης υψηλής ποιότητας πρώτων υλών καθώς και της γειτνίασης αυτής με λιμάνια της Ε.Ε.
Είναι ενδιαφέρουσα μια πρόσφατη ερώτηση στη Βουλή των Ελλήνων που κατέθεσε ο Βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Ανδρέας Δ. Μακρυπίδης για τον Δυτικό Οδικό Άξονα και τις Συνδετήριες Οδούς, όπου αναφέρεται ότι το πλατυγιάλι είναι έργο ζωτικής σημασίας, με τεράστια περιφερειακά και τοπικά οφέλη, αποτελεί ο Δυτικός Οδικός Άξονας, η υλοποίηση του οποίου θα δώσει νέα αναπτυξιακή ώθηση στη Δυτική Ελλάδα και σε ολόκληρη τη χώρα. Η προτεραιότητα του έργου είναι δεδομένη και πρέπει άμεσα να εξασφαλιστεί με προγραμματισμό και συγκεκριμένο σχεδιασμό για το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του. Έργα πρώτης προτεραιότητας είναι και η επιτάχυνση και ολοκλήρωση της κατασκευής των οδικών δικτύων που θα συνδέουν τις άλλες περιοχές του Ν. Αιτωλοακαρνανίας με τον Δυτικό Οδικό Άξονα. Ένα τέτοιο έργο είναι η ολοκλήρωση της κατασκευής του σύγχρονου οδικού δικτύου που θα συνδέει το Πλατυγιάλι με τον Δυτικό Οδικό Άξονα (συνδετήρια οδός Αγρίνιο – Αγγελόκαστρο - Πλατυγιάλι). Σημαντικά τμήματά αυτού του έργου ήδη κατασκευάζονται (Τμήμα Αγρίνιο – Αγγελόκαστρο) και άλλα έχουν ολοκληρωθεί (σήραγγα Σταμνάς – Αγίου Ηλία), ωστόσο επιβάλλεται άμεσα να χρηματοδοτηθεί και να δημοπρατηθεί και το Τμήμα Σήραγγα Σταμνάς – Πλατυγιάλι, προκειμένου η συνδετήρια οδός να ολοκληρωθεί στο σύνολό της, κάτι που είναι αναγκαίο δεδομένου ότι βρίσκεται στην τελική ευθεία η ολοκλήρωση της ΝΑ.ΒΙ.ΠΕ. στο Πλατυγιάλι Αστακού, η οποία και θα αποτελέσει πύλη της χώρας από τα Δυτικά και αναπτυξιακό μοχλό όλης της περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας.
Και ερωτά ο βουλευτής αυτός:
Θα προβούν άραγε οι αρμόδιοι υπουργοί στις απαραίτητες ενέργειες για την άμεση χρηματοδότηση και δημοπράτηση της κατασκευής του οδικού Τμήματος σήραγγα Σταμνάς – Άγιος Ηλίας, προκειμένου να ολοκληρωθεί στο σύνολό της η κατασκευή του οδικού δικτύου που θα συνδέει το Πλατυγιάλι με τον Δυτικό Οδικό Άξονα;
Ποιος είναι ο σχεδιασμός και το χρονοδιάγραμμα για την πορεία εκτέλεσης του έργου;
Είναι στις άμεσες προτεραιότητες της Κυβέρνησης το έργο κατασκευής του Δυτικού Οδικού Άξονα και αν ναι, γιατί καθυστερεί να προχωρήσει τις διαδικασίες χρηματοδότησης και τον τρόπο κατασκευής του;